CO PŘEDCHÁZELO VZNIKU PETICE ZA ZACHOVÁNÍ BUDOVY VLAKOVÉHO NÁDRAŽÍ V HOLEŠOVĚ
V pátek 23. dubna 2021 se dočetli obyvatelé města Holešova, některých přilehlých obcí a spolu s nimi i já v měsíčníku Holešovsko
(č. 4, str. 8), že již na polovinu tohoto července Správa železnic naplánovala odbourání velké částí historické, pozdně klasicistní budovy z 80. let 19. století, která teprve před několika lety byla velmi nákladně zrekonstruována..
Přiběhla jsem celá vyděšená ke kamarádce s časopisem, aby si to také přečetla. Kamarádka mi sdělila, že se právě s oním článkem vrátila od své sousedky, kde početná rodina řešila, co by se dalo ve věci záchrany nádraží podniknout – snad sepsat nějakou petici. Celou sobotu a neděli jsem pak rozesílala maily různým lidem a také u nás známému občanskému sdružení s prosbou, aby se někdo vzniku petice proti bourání ujal. Všichni mi odpověděli to samé – ,,Zkuste to někde jinde,,. Nakonec mi někteří spoluobčané řekli, že by bylo úplně nejlepší, kdybych petici sepsala já. Ve chvíli, kdy už bylo jasné, že to nikdo jiný neudělá, jsem začala v noci z neděle na pondělí zjišťovat, jak se taková petice vlastně sepisuje a jaké právní záležitosti musí obsahovat.
Jako učitelka hudebních předmětů na ZUŠ jsem samozřejmě takové informace nikdy předtím nepotřebovala. Zjistila jsem, že nejprve musí vzniknout petiční výbor, který má ze zákona právo zastupovat podepsané občany při jednáních s veřejnými orgány. Zapsána do petičního výboru tedy byla kromě mne ona výše zmiňovaná kamarádka MgA. Vladimíra Dvořáková z Holešova, rovněž učitelka ze ZUŠ. V noci jsem pak skládala text petice na papír a ráno jsem zavolala našemu panu starostovi Mgr. Rudolfu Seifertovi, že jsme my, dvě učitelky, založily petiční výbor a chceme zveřejnit Petici na záchranu nádražní budovy. Pan starosta řekl, že tuto aktivitu podporuje a text petice schválil. Ale dodal ,,Nemá to smysl, ta budova už je ztracená. Odpověděla jsem, že to přesto zkusím.
Již v pondělí 26. 4. bylo zřízeno v Holešově několik podpisových míst, kde občané mohli petici osobně podepsat. Za další tři dny byla naše petice na internetu.
CO MĚLO STÁT NA MÍSTĚ PŮVODNÍ BUDOVY
V té době si již na internetu lidé vyhledali a s hrůzou přeposílali nákres nové, plánované stavby.
Na tomto plánu zjistili, že zhotovitelem projektové dokumentace se stal EXPROJEKT s. r. o., Štýřice, Brno. Ten jej vypracoval za pomoci SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury – dotace státní a evropské, viz logo vpravo) a tedy I z našich daní.. Objednavatelem stavby byla SŽDC -¨Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (viz webová stránka Rekonstrukce žst. Holešov). A když je SŽDC státní organizace, komu tedy patří budova, ve které hospodaří? To je opravdu velice těžké uhodnout, že ano?
JAK ZAREAGOVALI OBČANÉ
Někdo si už všiml přede mnou a upozornil, že v Brně-Štýřicích jaksi zapomněli do příslušných kolonek projektu umístit datum, podpis a razítko. Že by věděli, proč?
Začaly mi přicházet maily z celé republiky a lidé komentovali i z ciziny. Tak například jeden Čech žijící v zahraničí napsal to, co jsme už věděli všichni – že totiž po zbourání 1. patra nádraží by se naskýtal nepěkný pohled na továrnu TON a vysoký komín. Upozornil, že v projektu chybí osazení stavby do reálného terénu. Pokud není, podat námitku a žádat, ať ten zákres dodají, protože továrna vystoupí do popředí a kdo se bude chtít na to koukat do konce života? Pokračoval něco o tom, jak návrh vypadá, kdo ho asi dělal…Nechci citovat, jsem zvyklá se chovat slušně. V každém případě však onen zmiňovaný bunkr vypadá, jako kdyby stál někde
v úplné pustině, v přírodě, z každé strany jen dva stromy a nic okolo. Realita je však jiná. Takže proč ten zákres do reálného terénu nedodali? Na to se mne neptejte. Já o tom nerozhoduji.
Další pán, tentokrát z Kroměříže, žádal, ať to nevzdáváme, ať bojujeme, ať upozorníme na plýtvání penězi ze státních prostředků, že tím pomůžeme mnoha městům, kde by se bourání historických nádraží mohlo v budoucnu dít. Dnes Holešov, zítra třeba Kroměříž nebo další…? Kdo ví??? Mimochodem, Bystřice pod Hostýnem je teď v plánu SŽ také.
Jistý občan z Prahy mi poslal dlouhý seznam nejméně asi deseti měst v Čechách, ve kterých se dříve nalézala překrásná historická nádraží. Ta však dokázala Správa železnic úplně zdevastovat, zničit a zrušit.
Obyvatelé našeho města, kteří původně nechtěli petici podepsat s odůvodněním, že to nemá smysl, se postupně začali přidávat.
Všichni psali, že nám fandí.
JAK NA VZNIK PETICE ZAREAGOVALA MÉDIA
Všechna média se zachovala skvěle a odvedla špičkovou profesionální práci. Z celého srdce jim za to děkuji..
Jako první nám pomohl Syndikát novinářů, mediální skupina MAFRA – Rádio Impuls, deník MF Dnes, týdeník 5plus2, a TV Prima, které informace o bourání nádraží a vzniku petice zveřejnily. Ve středu 28. dubna se v hlavních zprávách CNN Prima News objevila reportáž Roberta Heče, kterou na holešovském nádraží natočil toho dne ráno. Již 14. května přijel Robert Heč s kameramanem Ivanem Dostálem znovu a odvysílali další zpravodajství. Následovalo Rádio Kroměříž, Český rozhlas, Radiožurnál, Kroměřížský, Zlínský a Vsetínský deník, Aktuálně.cz, Z dopravy.cz, iDnes.cz, Parlamentní listy a jiné. Díky nim se informace o petici rozšířily mimo Holešov a na internetu i papírových formulářích začaly rychle přibývat podpisy z jiných měst.
Velice srdečně děkujeme Rádiu Kroměříž za to, že nám umožnilo ve svém studiu a ve vedlejší restauraci Scéna na ul. Tovačovského zřídit od pondělí 10. května. podpisové místo pro občany z Kroměřížska, kteří v uplynulých dnech přijížděli petici podepsat až do Holešova.
Olga Svátková