8. 7. 2021

OPRAVÍME NÁDRAŽÍ V KUNOVICÍCH-LOUČCE A OSÍČKU PO VZORU JISTEBNÍKU?

Od Olga Svátková

Pozoruhodná putovní výstava MÁ VLAST, CESTAMI PROMĚN, o které píšeme v jiném článku a jejíž část doputovala do zámeckého parku v Holešově, obsahuje také dva panely, které informují o opravě výpravních budov na dvou nádražích v naší republice. Jedním z nich je JISTEBNÍK v Poodří v okrese Nový Jičín.

 

Tabule s logem Správy železnic, státní organizace, která byla iniciátorem i investorem opravy v Jistebníku a zveřejnila jeho kvalitní fotografie, přibližuje opravu této železniční stanice. Ta zde probíhala mezi listopadem 2018 a říjnem 2019. Projektantem se stal Ing. Lukáš Bobek z Ostravy-Zábřehu, zrealizovala firma FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Co na tabuli ale chybí, je informace, že budova byla Ministerstvem kultury prohlášena za kulturní památku ČR – viz odkaz zde.

https://pamatkovykatalog.cz/uskp/podle-relevance/1/seznam?katCislo=1000162847

 

V Jistebníku se jedná o patrovou budovu z roku 1889. Výrazná je režným zdivem (vyspárované cihly bez omítnutí), které je charakteristické pro činnost architekta ANTONA DACHLERA (17. 1. 1841 – 31.10. 1921 Vídeň, o něm viz v jiném článku), stavitele typizovaných výpravních budov na této trati. Ráz budovy poškodily necitlivé rekonstrukce z 80. let 20. století. Původní okna a dveře nahradily ocelohliníkové výplně. Fasádu složenou z červených a žlutých lícových cihel překryly opakované nánosy fasádní barvy. Soudobé opravy měly za cíl celou stavbu rehabilitovat, vrátit jí původní vzhled a zároveň ji přizpůsobit požadavkům současného provozu. Při optimalizaci trati zanikla nevzhledná přístavba reléové stanice. Místo ní byla postavena samostatná technologická budova. To umožnilo opravy co možná nejvíce odpovídající historické podobě.

Dnes se budova pyšní obnovenou cihelnou fasádou, stejně jako očištěným kamenným soklem a bezbariérovým přístupem. Nová okna i vstupní dveře jsou dřevěné podle původního členění. Objekt má novou střechu i hromosvod a jsou obnoveny všechny venkovní dřevěné obklady. Nově upravená je i čekárna pro cestující s veřejným WC.

Stanice je celoročně cílem turistů, běžkařů a cyklistů. Přáli bychom si, aby po jejím vzoru byly opraveny i budovy nádraží v Osíčku a Kunovicích – Loučce, kde by se hodila i úschovna kol ( o tom, jak tato nádraží na trati Kojetín – Valašské Meziříčí lze využít, viz jiný článek na našem webu – Tiskový mluvčí Dušan Gavenda o osudu třech nádraží). Ti, kdo budou tvrdit, že na tyto opravy by se nenašly peníze, nechť si velmi pečlivě přečtou seznam investorů na všech panelech výstavy.

V soutěži na podporu zvelebování železničních stanic a odpovědné péče o ně můžete hlasovat do ‪30. 4. 2022‬ na www.nejnadrazi.cz

O celé akci, zájmovém sdružení a jeho putovní výstavě se dočtete v našem předchozím článku Putovní výstava Má vlast cestami proměn.

Zdroj: NPÚ, Wikipedie, putovní výstava Má vlast cestami proměn, SŽ