HISTORIE RAJNOCHOVICKÉ LESNÍ ŽELEZNICE
Rajnochovice jsou překrásné obec ve východní části Hostýnských vrchů, cíl mnoha turistů, cyklistů a běžkařů. Před vznikem obce se na jejím dnešním území rozkládalo několik osad. Dnes zde zůstaly jen názvy místních částí.
Významnou kapitolu v historii obce Rajnochovice tvořila arcibiskupská lesní železnice, která byla uvedena do provozu 19. nebo 20. července 1905 a sloužila do 1921 (nyní na adrese Rajnochovice čp. 126). Používala se k dopravě kulatiny z oblasti Kelčského Javorníku, z revíru Podhradní Lhota na parní pilu v Rajnochovicích. Revír Podhradní Lhota byl v té době majetkem olomouckého arcibiskupa a byl pod správou ředitelství arcibiskupských statků v Kroměříži.
S nápadem vybudovat lesní železnici v Rajnochovicích přišel 7. olomoucký arcibiskup Prof. ThDr. Theodor Kohn (1845-1915, arcibiskupem v l. 1892/3-1904). Projekt na výstavbu lesní železnice s rozchodem kolejí 700 mm uvažoval původně s délkou 20 km a zpracoval jej vrchní inženýr Nagy z Peště v roce 1902. Stavební povolení bylo uděleno ministerstvem železnic dne 8. 11. 1903. Výstavba lesní železnice probíhala v obtížném terénu, bylo nutné vybudovat mnoho umělých staveb, zejména propustků, velkou komplikací bylo vedení tělesa železnice podmáčeným územím. Stavbu prováděly firmy Obřanský z Olomouce a Souček z Prosenic, investorem bylo ředitelství statků Kroměříž, přičemž délka železnice byla zkrácena na přibližně na 9 km. Na výstavbě umělých staveb byli zaměstnáni italští kameníci. Z úsporných důvodů byly na stavbu lesní železnice použity lehké kolejnice o váze 7,2 kg/m, což se však nakonec vymstilo a pravděpodobně uspíšilo zánik této trati, která byla provozována celkem jen 16 let. Provoz skončil poté, co se lehké kolejnice pokroutily,znehodnotily a způsobovaly vykolejení vozů.
V r. 2008 vznikla Společnost pro obnovu rajnochovické lesní železnice, z. s., kterou vede Ing. Tomáš Hegar (o tom viz její FB). Jejím cílem bylo připomenout provoz bývalé arcibiskupské železnice na začátku 20. století.
Zdroj: Wikipedie, FB – Společnost pro obnovu rajnochovické lesní železnice, Ing. Tomáš Hegar